Inauguració del curs 2017-2018 de l'ETSE

09-10-2017 |

El dia 9 d'octubre a la Sala de Graus, va tenir lloc l'acte d'inauguració del curs acadèmic 2017-2018 de l'ETSE, presidit pel Dr. Josep Anton Ferré Vidal, rector de la URV.

La lliçó inaugural va anar a càrrec del senyor Josep Amat Girbat, professor emèrit de la UPC i a la senyora Alícia Casals Gelpí, catedràtica de la UPC, amb el títol:
“El rol i els reptes de la robòtica quirúrgica”

Van fer un repàs per les fites assolides per la robòtica des que l'any 1963 aparegués el primer braç robòtic assistencial i van explicar el present i reptes de futur de la robòtica en la medicina. És el cas de l'ús de les tecnologies d'impressió 3D per a implants metàl·lics i per generar pell, teixit muscular, cartílags i ossos amb impressores de biomaterials. Van apuntar que el següent pas és la creació d'òrgans funcionals. De fet, ja s'hi està treballant i s'ha arribat a fer una vàlvula mitral en animals.

També van explicar el recorregut que la robòtica també té en el camp de la nanorobòtica: cal que els nanorobots entrin cèl·lula a cèl·lula per identificar les parts d'ADN danyades, encerclar-les i aplicar el tractament adequat i personalitzat a cada pacient.

En la radioteràpia el repte ara és abaratir la tecnologia, que ja permet fer coincidir dos eixos de coordenades, un fet necessari perquè l'aplicació de la radiació es faci sobre el punt afectat sense afectar a la resta del cos. El mateix ocorre en les biòpsies robotitzades, que han de fer una punció sobre un pacient en coordenades que no són fixes en l'espai. Per fer-ho possible, cal posar un dispositiu sobre el pacient que permeti fer una tomografia.

Finalment Amat i Casal van explicar que tenen dos prototips que funcionen en la cirurgia traumàtica, per fer imputacions de mà a l'Hospital Parc Taulí de Sabadell, i un robot que guia als metges en la cirurgia fetal. Es tracta, doncs, “que la robòtica faci el que no poden fer les mans dels cirurgians”, resumia Alícia Casal. Però malgrat els avenços dels darrers anys, segons Josep Amat, encara “estem vivint la prehistòria de la robòtica”.

Acte seguit es van entregar els següents premis:
El senyor Antoni Escarré, degà del Col·legi d'Enginyers Tècnics Industrials de Tarragona, va entregar a Ezequiel Rodríguez Ramos el premi al millor expedient de l'ensenyament de Grau d'Enginyeria Elèctrica i a Xavier Cucurull Salamero el premi al millor expedient de l'ensenyament de Grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica del curs 2015-16.
El doctor Domènec Puig, director de l'ETSE va entregar Marc Ruiz Rodríguez al millor expedient de l'ensenyament de Grau d'Enginyeria Informàtica del curs 2015-16.
El senyor Jordi Farré, degà del Col·legi Oficial de Graduats Enginyers Tècnics de Telecomunicació a Catalunya va entregar a Martí Grau Crusat el premi al millor expedient de l'ensenyament de Grau d'Enginyeria Telemàtica del curs 2015-16.
El senyor Carles Aliagas, vicedegà adjunt del Col·legi Oficial d'Enginyeria en Informàtica de Catalunya va entregar a Jordina Torrents el premi al millor expedient del Màster en Enginyeria Informàtica: Seguretat Informàtica i Sistemes Intel·ligents del curs 2015-16.
El senyor Magí Casellas, secretari del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, demarcació de Tarragona va entregar el premi al millor Treball Fi Màster del Màster en Enginyeria Industrial del curs 2016-2017 a la estudiant Elena Pintaluba Sans.
La senyora Silvia de la Flor, vocal de la Junta del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, demarcació de Tarragona va entregar el premi al millor expedient del Màster en Enginyeria Industrial del curs 2015-2015 a la estudiant Raquel Carrasco Noguer.

Durant el transcurs de l'acte Carme Olivé, secretària de l'ETSE, va llegir la memòria del curs 2016-2017, i l'actuació de la Tuna d'Enginyeria de Tarragona va posar el punt final a l'acte.

A la sortida de la Sala, l'Escola va convidar a una copa de cava a tots els assistents.

Podeu veure algunes de les fotografies de l'acte en el següent enllaç: